Jak można poprawić swój system odpornościowy?

Jak można poprawić swój system odpornościowy?

Ogólnie rzecz biorąc, twój system odpornościowy wykonuje niezwykłą pracę broniąc cię przed mikroorganizmami powodującymi choroby. Ale czasami zawodzi: Zarodek atakuje z powodzeniem i sprawia, że jesteś chory. Czy można interweniować w tym procesie i wzmacniać swój system odpornościowy? A co jeśli poprawisz swoją dietę? Przyjmować pewne witaminy lub preparaty ziołowe? Dokonać innych zmian w stylu życia w nadziei na uzyskanie prawie doskonałej odpowiedzi immunologicznej?

Co możesz zrobić, aby wzmocnić swój system odpornościowy?

Pomysł na zwiększenie swojej odporności jest kuszący, ale zdolność do tego okazała się nieuchwytna z kilku powodów. Układ odpornościowy to właśnie to – system, a nie pojedyncza jednostka. Aby dobrze funkcjonować, wymaga równowagi i harmonii. Jest jeszcze wiele rzeczy, których badacze nie wiedzą o zawiłościach i wzajemnych powiązaniach odpowiedzi immunologicznej. Na razie nie ma naukowo udowodnionych bezpośrednich powiązań między stylem życia a wzmocnioną funkcją immunologiczną.

Ale to nie oznacza, że wpływ stylu życia na układ odpornościowy nie jest intrygujący i nie powinien być badany. Badacze badają wpływ diety, ćwiczeń fizycznych, wieku, stresu psychologicznego i innych czynników na reakcję układu odpornościowego, zarówno u zwierząt, jak i u ludzi. W międzyczasie, ogólne strategie zdrowego odżywiania się są dobrym sposobem, aby zacząć dawać przewagę twojemu systemowi odpornościowemu.

Zdrowe sposoby na wzmocnienie układu odpornościowego

Twoją pierwszą linią obrony jest wybór zdrowego stylu życia. Przestrzeganie ogólnych wytycznych dotyczących dobrego stanu zdrowia jest najlepszym krokiem, jaki można zrobić w kierunku naturalnego utrzymania silnego i zdrowego układu odpornościowego. Każda część Twojego organizmu, w tym Twój system odpornościowy, funkcjonuje lepiej, gdy jest chroniona przed atakami ze strony środowiska i wspierana przez takie strategie zdrowego trybu życia, jak te:

  • Nie pal.
  • Jedzcie dietę wysoko w owocach i warzywach.
  • Ćwiczcie regularnie.
  • Utrzymujcie zdrową wagę.
  • Jeśli pijesz alkohol, pij tylko z umiarem.
  • Zasypiaj odpowiednio.
  • Podejmij działania mające na celu uniknięcie infekcji, takie jak częste mycie rąk i dokładne gotowanie mięsa.
  • Staraj się minimalizować stres.
  • Zwiększaj odporność w zdrowy sposób.

Wiele produktów na półkach sklepowych twierdzi, że zwiększa lub wspiera odporność. Ale koncepcja wzmacniania odporności w rzeczywistości nie ma większego sensu z naukowego punktu widzenia. W rzeczywistości zwiększenie liczby komórek w organizmie – komórek odpornościowych lub innych – nie musi być dobre. Na przykład sportowcy, którzy angażują się w „doping krwi” – pompowanie krwi do swoich systemów w celu zwiększenia liczby komórek krwi i poprawy ich wydajności – narażają się na ryzyko udarów.

Próba pobudzenia komórek twojego układu odpornościowego jest szczególnie skomplikowana, ponieważ istnieje tak wiele różnych rodzajów komórek w układzie odpornościowym, które reagują na tak wiele różnych mikrobów na tak wiele sposobów. Które komórki należy pobudzić i na jaką liczbę? Jak dotąd, naukowcy nie znają odpowiedzi. Wiadomo, że organizm nieustannie generuje komórki układu odpornościowego. Z pewnością produkuje o wiele więcej limfocytów, niż może wykorzystać. Dodatkowe komórki usuwają się poprzez naturalny proces śmierci komórek zwany apoptozą – niektóre przed rozpoczęciem działania, inne po wygranej walce. Nikt nie wie, ile komórek lub jaka jest najlepsza mieszanka komórek, których układ odpornościowy potrzebuje, aby funkcjonować na swoim optymalnym poziomie.

Układ odpornościowy i wiek

Wraz z wiekiem zmniejsza się nasza zdolność do odpowiedzi immunologicznej, co z kolei przyczynia się do większej liczby zakażeń i większej ilości przypadków raka. Wraz ze wzrostem średniej długości życia w krajach rozwiniętych, wzrasta również częstotliwość występowania chorób związanych z wiekiem.

Podczas gdy niektóre osoby starzeją się zdrowo, wnioski z wielu badań są takie, że w porównaniu z osobami młodszymi, osoby starsze są bardziej narażone na zachorowania na choroby zakaźne i, co ważniejsze, bardziej narażone na śmierć. Zakażenia układu oddechowego, grypa, wirus COVID-19, a w szczególności zapalenie płuc są główną przyczyną zgonów u osób powyżej 65 roku życia na całym świecie. Nikt nie wie na pewno, dlaczego tak się dzieje, ale niektórzy naukowcy zauważają, że to zwiększone ryzyko koreluje ze spadkiem liczby komórek T, prawdopodobnie z zanikiem grasicy wraz z wiekiem i wytwarzaniem mniejszej liczby komórek T w celu zwalczenia infekcji. Nie do końca wiadomo, czy ten spadek funkcji grasicy wyjaśnia spadek liczby limfocytów T, czy też inne zmiany odgrywają jakąś rolę. Inni interesują się tym, czy szpik kostny staje się mniej wydajny w produkcji komórek macierzystych, które dają początek komórkom układu odpornościowego.

Zmniejszenie odpowiedzi immunologicznej na infekcje zostało wykazane przez odpowiedź osób starszych na szczepionki. Na przykład badania nad szczepionkami przeciwko grypie wykazały, że w przypadku osób powyżej 65 roku życia szczepionka jest mniej skuteczna niż w przypadku zdrowych dzieci (powyżej 2 roku życia). Jednak pomimo zmniejszenia skuteczności, szczepienia przeciwko grypie i S. pneumoniae znacznie obniżyły wskaźniki zachorowalności i zgonów u osób starszych w porównaniu z brakiem szczepień.

Wydaje się, że istnieje związek między odżywianiem a odpornością u osób starszych. Forma niedożywienia, która jest zaskakująco powszechna nawet w krajach zamożnych, znana jest jako „niedożywienie mikroelementów”. Niedożywienie mikroskładników pokarmowych, w którym osobie brakuje niektórych niezbędnych witamin i mikroelementów, które są pozyskiwane z diety lub przez nią uzupełniane, może wystąpić u osób starszych. Osoby starsze mają tendencję do spożywania mniejszej ilości pokarmów i często mają mniejszą różnorodność w diecie. Jednym z ważnych pytań jest to, czy suplementy diety mogą pomóc osobom starszym utrzymać zdrowszy układ odpornościowy. Osoby starsze powinny omówić tę kwestię ze swoim lekarzem.

Dieta i twój układ odpornościowy

Jak każda siła bojowa, armia układu odpornościowego maszeruje na brzuchu. Zdrowi wojownicy systemu odpornościowego potrzebują dobrego, regularnego pożywienia. Naukowcy od dawna uznają, że ludzie, którzy żyją w ubóstwie i są niedożywieni, są bardziej podatni na choroby zakaźne. Nie jest jednak pewne, czy zwiększona częstotliwość występowania chorób jest spowodowana wpływem niedożywienia na układ odpornościowy. Istnieje jeszcze stosunkowo niewiele badań na temat wpływu odżywiania na układ odpornościowy człowieka.

Istnieją pewne dowody na to, że różne niedobory mikroskładników pokarmowych – na przykład niedobory cynku, selenu, żelaza, miedzi, kwasu foliowego i witamin A, B6, C i E – zmieniają odpowiedzi immunologiczne u zwierząt, mierzone w próbówce. Jednakże wpływ tych zmian w układzie odpornościowym na zdrowie zwierząt jest mniej wyraźny, a wpływ podobnych niedoborów na odpowiedź immunologiczną człowieka nie został jeszcze oceniony.

Więc, co możesz zrobić? Jeśli podejrzewasz, że Twoja dieta nie zaspokaja wszystkich Twoich potrzeb w zakresie mikroelementów – może na przykład nie lubisz warzyw – przyjmowanie codziennej dawki multiwitamin i suplementów mineralnych może przynieść inne korzyści zdrowotne, wykraczające poza potencjalnie korzystny wpływ na układ odpornościowy. Przyjmowanie megadoz pojedynczej witaminy nie przynosi żadnych korzyści. Więcej niekoniecznie jest lepsze.

Poprawić odporność za pomocą ziół i suplementów?

Wejdź do sklepu, a znajdziesz tam butelki z tabletkami i preparatami ziołowymi, które twierdzą, że „wspierają odporność” lub w inny sposób wzmacniają zdrowie Twojego układu odpornościowego. Chociaż stwierdzono, że niektóre preparaty zmieniają niektóre składniki układu odpornościowego, jak dotąd nie ma dowodów na to, że w rzeczywistości wzmacniają one odporność do tego stopnia, że są lepiej chronione przed infekcjami i chorobami. Wykazanie, czy zioło – lub jakakolwiek substancja – może wzmocnić odporność, jest jak dotąd bardzo skomplikowaną sprawą. Naukowcy nie wiedzą, na przykład, czy zioło, które wydaje się podnosić poziom przeciwciał we krwi, rzeczywiście robi coś korzystnego dla ogólnej odporności.

Stres i funkcja odpornościowa

Współczesna medycyna doceniła ścisły związek umysłu i ciała. Wiele różnych dolegliwości, w tym zaburzenia żołądka, ule, a nawet choroby serca, są związane ze skutkami stresu emocjonalnego. Pomimo wyzwań, naukowcy aktywnie badają związek między stresem a funkcją odpornościową.

Z jednej strony, stres jest trudny do zdefiniowania. To, co może wydawać się stresującą sytuacją dla jednej osoby, nie jest dla drugiej. Kiedy ludzie są narażeni na sytuacje, które uważają za stresujące, trudno jest im zmierzyć, ile stresu czują, a naukowcowi trudno jest wiedzieć, czy subiektywne wrażenie osoby na temat ilości stresu jest dokładne. Naukowiec może mierzyć tylko te rzeczy, które mogą odzwierciedlać stres, takie jak ilość uderzeń serca w każdej minucie, ale takie miary mogą również odzwierciedlać inne czynniki.

Większość naukowców badających związek między stresem a funkcją odpornościową nie bada jednak nagłego, krótkotrwałego stresora; starają się raczej badać bardziej stałe i częste stresory znane jako stres chroniczny, takie jak ten powodowany przez związki z rodziną, przyjaciółmi i współpracownikami, lub trwałe wyzwania, aby dobrze wykonywać swoją pracę. Niektórzy naukowcy badają, czy ciągły stres zbiera żniwo na układzie odpornościowym.

Ale trudno jest przeprowadzać u ludzi to, co naukowcy nazywają „kontrolowanymi eksperymentami”. W kontrolowanym eksperymencie naukowiec może zmienić jeden i tylko jeden czynnik, taki jak ilość danej substancji chemicznej, a następnie zmierzyć wpływ tej zmiany na inne mierzalne zjawisko, takie jak ilość przeciwciał wytwarzanych przez konkretny rodzaj komórki układu odpornościowego, gdy jest ona wystawiona na działanie tej substancji chemicznej. U żywego zwierzęcia, a w szczególności u człowieka, taka kontrola nie jest po prostu możliwa, ponieważ w momencie dokonywania pomiarów dzieje się tak wiele innych rzeczy ze zwierzęciem lub osobą.

Pomimo tych nieuniknionych trudności w mierzeniu stosunku stresu do odporności, naukowcy robią postępy.

Czy bycie zimnym daje ci słaby system odpornościowy?

Prawie każda matka to powiedziała: „Załóż kurtkę albo się przeziębisz!” Czy ona ma rację? Prawdopodobnie nie, narażenie na umiarkowane przeziębienie nie zwiększa twojej podatności na infekcje. Są dwa powody, dla których zima to „sezon zimna i grypy”. Zimą ludzie spędzają więcej czasu w domu, w bliższym kontakcie z innymi ludźmi, którzy mogą przekazać swoje zarazki. Również wirus grypy dłużej utrzymuje się w powietrzu, gdy jest ono zimne i mniej wilgotne.

Jednak badacze nadal interesują się tą kwestią w różnych populacjach. Niektóre doświadczenia z myszami sugerują, że narażenie na zimno może zmniejszyć zdolność do radzenia sobie z infekcją. Ale co z ludźmi? Naukowcy zatapiali ludzi w zimnej wodzie i kazali innym siedzieć nago w temperaturach poniżej zera. Badali ludzi, którzy mieszkali na Antarktydzie i tych na wyprawach w Canadian Rockies. Wyniki zostały zmieszane. Na przykład, naukowcy udokumentowali wzrost infekcji górnych dróg oddechowych u narciarzy wyczynowych, którzy intensywnie ćwiczą w zimnie, ale nie wiadomo, czy infekcje te są spowodowane zimnem, czy innymi czynnikami – takimi jak intensywne ćwiczenia lub suchość powietrza.

Grupa kanadyjskich naukowców, którzy dokonali przeglądu setek badań medycznych na ten temat i przeprowadzili niektóre z własnych badań, stwierdza, że nie ma potrzeby martwić się o umiarkowane narażenie na zimno – nie ma ono szkodliwego wpływu na układ odpornościowy człowieka. Czy należy się pakować, gdy na zewnątrz jest zimno? Odpowiedź brzmi „tak”, jeśli czujesz się nieswojo lub jeśli zamierzasz przebywać na zewnątrz przez dłuższy czas, gdy takie problemy jak odmrożenie i hipotermia stanowią zagrożenie. Ale nie martw się o odporność.

Ćwiczenie: Dobre czy złe dla odporności?

Regularne ćwiczenia fizyczne są jednym z filarów zdrowego trybu życia. Poprawia zdrowie układu krążenia, obniża ciśnienie krwi, pomaga kontrolować masę ciała i chroni przed różnymi chorobami. Ale czy pomagają one w naturalny sposób wzmocnić układ odpornościowy i utrzymać go w zdrowiu? Tak jak zdrowa dieta, ćwiczenia fizyczne mogą przyczynić się do ogólnego dobrego stanu zdrowia, a tym samym do zdrowego układu odpornościowego. Może przyczynić się jeszcze bardziej bezpośrednio, promując dobre krążenie, które pozwala komórkom i substancjom układu odpornościowego swobodnie poruszać się po organizmie i skutecznie wykonywać swoją pracę.

Więcej na temat odporności znajdziesz na stronie: https://legendysmaku.pl/porady-i-wskazowki/jak-utrzymac-zdrowy-uklad-odpornosciowy/pbre_eejf

Previous Czym jest uzależnienie od hazardu i problem z hazardem?
Next Woda lodowa i jej zastosowanie

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Autyści w dorosłym życiu

Gdy mowa o chorych na autyzm, na myśl zwykle przychodzą kilkuletnie dzieci. One jednak dorastają a schorzenie wraz z nimi. Zdarza się też, że dysfunkcja zostaje zdiagnozowana dopiero w wieku

Life&Style 0 Comments

Pielęgnacja zębów mlecznych

Zęby mleczne bywają zaniedbywane przez rodziców dzieci z tego względu, że i tak wypadną. Stanowi to wymówkę, która niestety jest bardzo brzemienna w skutkach, ponieważ nie nauczone odpowiedniej higieny jamy

Life&Style 0 Comments

Balonowe szaleństwo czas zacząć – dekoracje z balonów od Balomanii

Balony to dekoracja, która nigdy nam się nie znudzi! Kolorowe balony towarzyszą nam zarówno podczas imprez urodzinowych, jak i zabaw karnawałowych oraz wesel. W Balomanii znajdziesz balony na każdą możliwą

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź