Jak przygotować obrazy do druku?

Jak przygotować obrazy do druku?

Jeśli w którymś momencie zajmujesz się fotografią, prawdopodobnie miałeś ochotę na drukowanie i wyświetlanie swoich prac. Czy to na wystawę w galerii lub w lokalnym domu kultury, czy też na powieszenie na własnej ścianie, czy też na podarowanie odbitki w prezencie dla przyjaciela lub ukochanej osoby, chcesz zaprezentować swoje dzieło w najlepszy możliwy sposób. Traktuj je jako dzieło sztuki, którym jest. Wyświetlanie wydrukowanych prac może czasem wywołać wiele emocji, ze względu na problemy z drukowaniem, decyzje dotyczące mat i ramek, a w końcu oświetlenie.

Chociaż sytuacje, intencje i pragnienia mogą się różnić w zależności od fotografa, oto kilka rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas przygotowywania obrazu do druku i wyświetlania.

Kalibracja monitora

Zanim nawet wybierzesz drogę, którą należy podążać, jeśli chodzi o drukowanie zdjęć, musisz zająć się największym problemem, przed którym stoją dziś fotografowie – kalibracją monitora.

Ustawienia zastosowane na ekranie komputera mogą drastycznie wpłynąć na sposób wyświetlania obrazu na ekranie. I choć być może edytowałeś obraz tak, aby wyglądał dobrze na ekranie, kiedy idziesz go wydrukować, istnieje bardzo duża szansa, że wydruk nie będzie wyglądał tak, jak podczas edycji. Aby rozwiązać ten problem, musisz dopasować swój ekran do znanego standardu. Taki, który ustawia kolor i jasność tak, że to, co widzisz na ekranie, będzie się przekładać na to, co wraca z laboratorium fotograficznego, lub z drukarki.

Istnieje kilka dostępnych opcji kalibracji monitora, ale wszystkie one robią to samo. Doprowadzają one ustawienia monitora do znanego stanu, w którym mechanizm drukujący może przełożyć się na podobne wyjście. Innymi słowy, to co widzisz na ekranie jest tym co dostajesz z drukarki lub laboratorium! Wreszcie, ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że oświetlenie, pod którym będzie wyświetlany Twój wydruk, będzie miało wpływ na sposób, w jaki wygląda obraz. Zbyt chłodne oświetlenie sprawi, że będzie wyglądać bardziej niebiesko, podczas gdy oświetlenie fluorescencyjne sprawi, że będzie bardziej zielone, a oświetlenie wolframowe ogrzeje tony.

Wreszcie, ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że oświetlenie, pod którym będzie wyświetlany wydruk, będzie miało wpływ na wygląd obrazu. Zbyt chłodne oświetlenie sprawi, że będzie ono wyglądało na bardziej niebieskie, podczas gdy oświetlenie fluorescencyjne sprawi, że będzie wyglądało na bardziej zielone, a oświetlenie wolframowe doda ciepłych tonów.

Rodzaj druku

Oczywiście, jeśli planujesz wyświetlić jeden lub wiele swoich obrazów, pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, jest wydrukowanie go. Masz do dyspozycji kilka opcji i choć żadna z nich nie jest błędna, niektóre są lepsze od innych. Najprostszą opcją, jeśli chodzi o pracę dla Ciebie, jest skorzystanie z laboratorium fotograficznego lub usługi druku. Jeśli lubisz większą kontrolę, możesz zdecydować się na samodzielne drukowanie zdjęć na własnej drukarce atramentowej o jakości fotograficznej. Nawet wtedy, są rzeczy, które należy rozważyć.

Istnieją dwie główne metody drukowania, które dominują obecnie, w zależności od miejsca, do którego trafiają wydruki obrazów cyfrowych:

Odbitki atramentowe:

Wydruki atramentowe powstają przez umieszczenie malutkich kropel atramentu na papierze lub płótnie w celu uzyskania obrazu. Profesjonalne drukarki atramentowe mają zwykle więcej kolorów niż modele konsumenckie, a wysokiej klasy drukarki wyposażone są obecnie w nawet 12 różnych barwnych atramentów, które tworzą bogaty, kolorowy obraz.

W drukarkach atramentowych stosuje się tusze należące do jednej z dwóch kategorii: tusze pigmentowe lub barwnikowe. Farby pigmentowe wykonane są z drobnych cząstek, które osadzają się na papierze, natomiast farby drukarskie na bazie barwników wchłaniają się w papier. Farby pigmentowe są archiwalne i w odpowiednich warunkach (przy oświetleniu i oprawie o jakości muzealnej) mogą trwać do 200 lat lub więcej. Farby pigmentowe są droższe, ale mają też dwie główne wady. Po pierwsze, tusze pigmentowe mogą cierpieć na metameryzm, który pojawia się jako zmiana koloru podczas oglądania wydruku pod kątem. Drugą wadą jest to, że farby pigmentowe nie są tak żywe jak farby pigmentowe. Atramenty na bazie barwników mają tendencję do szybszego zaniku, chociaż niektóre z nich w odpowiednich warunkach mogą trwać nawet do 75 lat lub dłużej. Profesjonalne drukarki zazwyczaj używają atramentów na bazie pigmentów.

Digital C-Print (Lightjet):

Ta metoda drukowania polega na na naświetlaniu laserem papieru chromogenicznego, który jest następnie przetwarzany w chemikaliach, podobnie jak tradycyjny wydruk fotograficzny. Jest to wydruk ciągły, w odróżnieniu od druku atramentowego, który wytwarza na papierze drobne kropki atramentu w celu stworzenia obrazu. Laser wytwarza prawdziwą fotograficzną jakość z ciągłymi gradacjami i tonami. Kodak Endura i Fuji Crystal Archive są dwoma najpopularniejszymi papierami używanymi w tym procesie. Oba produkują odbitki archiwalne, które w odpowiednich warunkach przetrwają do 200 lat.

Wybór laboratorium

Laboratoria oferują pewne zdecydowane zalety w stosunku do samodzielnego drukowania obrazów. Wybierając laboratorium, chcesz znaleźć takie, które będzie się cieszyć dobrą opinią w zakresie kontroli jakości i obsługi klienta. Uważam, że uzyskanie rekomendacji od innych fotografów jest niezwykle pomocne przy poszukiwaniu laboratorium.

Inne rzeczy, które będziesz chciał rozważyć, to ich produkty. Czy drukują metodą, którą chcesz? Czy oferują takie rozmiary, jakie chcesz? Czy drukują na nośnikach innych niż papier fotograficzny, takich jak płótno, akryl, czy metal? Jakie opcje wykończenia oferują? Czy galeria płócienna jest opakowana? Czy oferują montaż lub oprawę? Czy chcesz lub potrzebujesz tych usług? Odpowiedz na te pytania, wiedząc czego chcesz lub potrzebujesz, a to powinno dać Ci dobrą odpowiedź, czy laboratorium spełni Twoje potrzeby.

Odpowiedz na te pytania, wiedząc czego chcesz lub potrzebujesz, a to powinno dać ci dobrą odpowiedź, czy laboratorium spełni twoje potrzeby.

Wyświetlanie wydruku

Jeśli zdecydujesz się na wydruk na metalu, akrylu lub płótnie, po wykonaniu odbitki, prawdopodobnie nie będziesz miał wiele do zrobienia. Opcje te są na ogół gotowe i nie wymagają oprawy, choć w razie potrzeby można dodać do płótna ramę dekoracyjną. Jeśli wydrukowałeś na papierze, masz jeszcze trochę pracy do zrobienia.

Mata

Wydruki papierowe, aby były prawidłowo wyświetlane, muszą być matowe i oprawione w ramki. Można znaleźć różne właściwości kartonu matowego, używając określeń takich jak „Zbuforowane neutralne pH” lub „Bezkwasowe”. Są one w zasadzie takie same, co oznacza, że kwas został usunięty z papieru, aby uniknąć uszkodzenia wydruków. Maty bezkwasowe mają żywotność ochronną około 7-12 lat.

Następna klasa deski na maty znana jest jako „konserwatorska bezkwasowa”, a czasem „szmata muzealna”, którą chciałbyś wykorzystać do poważnej ekspozycji sztuki w galerii. Poza usuwaniem kwasu, z matowej deski usuwany jest również inny, szkodliwy dla papieru składnik, zwany ligniną. Maty konserwujące, które nie zawierają kwasu i ligniny, mają trwałość ochronną 50 lat lub więcej. Maty konserwatorskie są droższe od zwykłych mat bezkwasowych.

Jaki typ maty wybrać? To naprawdę zależy od twojego celu. Jeśli planujesz wystawić druk jako sztukę w galerii i ewentualnie na sprzedaż, najlepszym wyborem są maty do konserwacji. Pomaga to zwiększyć wartość dodaną wydruku poprzez jego konserwację i informuje kupującego o tym, że poważnie podchodzisz do swojej pracy i ich potencjalnej inwestycji w nią. Jeśli zastosowanie jest czymś mniej ważnym, np. tymczasowa ekspozycja, która nie będzie na sprzedaż, z pewnością można zaoszczędzić trochę pieniędzy i pójść z prostą matą bezkwasową.

Oprawa

Odbitki ramek mogą przedstawiać pewne trudne wybory, w zależności od tego, gdzie odbitka będzie wisieć. Ponieważ nigdy nie wiadomo, gdzie ktoś może powiesić odbitkę, dla galerii i pokazów sztuki proponuję prostą, niedopowiedzianą czarną ramkę, która pozwoli obrazowi oddychać i mówić sam za siebie.

Jednym z dużych błędów, jaki widzę nowych fotografów i artystów, gdy pokazują prace w galerii lub na wystawie, jest kadrowanie ich prac w zbyt ozdobnych lub kolorowych kadrach. Kiedy nabywca sztuki kupuje nowe dzieło sztuki, jeśli jest już oprawione, to ramka ta staje się częścią rozważań. Dzięki temu, że ramka jest prosta i niedopowiedziana, pozwala kupującemu na oglądanie sztuki w sposób neutralny, bez konieczności jej rozważania. Nie będzie czuł, że ramka musi być połączona z obrazem i może swobodnie rozważyć swoje własne wybory dotyczące ramki.

Jeśli chcesz naprawdę poważnie potraktować ramy, których używasz, będziesz chciał wykorzystać muzealną jakość ramek. Podobnie jak maty do konserwacji, są one zaprojektowane tak, aby jak najdłużej zachować druk. Ramki o jakości muzealnej zawierają szkło z filtrem UV, które redukuje promieniowanie UV pochodzące od słońca, które jest najgorszym wrogiem wydruku i chroni go przed blaknięciem. Powinna ona zawierać maty konserwujące opisane powyżej i posiadać końcową warstwę archiwalnego podkładu w celu dalszej ochrony wydruku.

Finishing Touch

Jak w przypadku każdego dzieła sztuki, powinieneś zawsze bezwzględnie podpisywać swoje obrazy. Podpisywanie zdjęć oznacza, że stworzyłeś zdjęcie, osobiście wziąłeś za nie odpowiedzialność od momentu przechwycenia do wydruku, i pozwala każdemu, kto powiesi wydruk na swojej ścianie, wiedzieć kto go stworzył. Stanowi to wartość dodaną dla kolekcjonerów sztuki.

Wygląda na to, że zawsze odbywa się jakaś debata, ale ja pójdę do protokołu i powiem, że to zawsze należy podpisać druk, a nigdy matę. Mata może być usunięta, a więc i twój podpis. Wybierz lewy lub prawy dolny róg i podpisz swoje odbitki czystym, przejrzystym podpisem, który identyfikuje obraz jako własny. Ponownie, będziesz chciał użyć atramentu archiwalnego, który nie uszkodzi wydruku, w kolorze, który będzie się wyróżniał. W przypadku ciemniejszych wydruków, srebro lub złoto metaliczne działa ładnie, natomiast w przypadku jaśniejszych kolorowych wydruków wystarczy czarny atrament.

Czytaj więcej na stronie: http://grafpol.com.pl/

Previous Hygge we własnym domu
Next Czym jest uzależnienie od hazardu i problem z hazardem?

Może to Ci się spodoba

Strefa Biznesu 0 Comments

Rośnie znaczenie firm rodzinnych na rynku pracy

Ponad 70 proc. polskich przedsiębiorstw to firmy rodzinne. Jak pokazują wyniki badań, młodzi pracownicy chętnie wybraliby pracę w takim przedsiębiorstwie. Mają one wizerunek pracodawców, którzy dbają o pracownika i u których można liczyć na

Strefa Biznesu 0 Comments

Plakat

Pierwszym krokiem do zrobienia własnego niesamowitego plakatu jest ustawienie pliku graficznego. Czy wiesz, że możesz stworzyć swój własny plakat używając jednego z wielu popularnych programów, takich jak Word lub PowerPoint?

Strefa Biznesu 0 Comments

Chcesz się rozwijać i szukasz dofinansowania na realizację prac badawczo-rozwojowych? Przyjdź na spotkanie NCBR we Wrocławiu i dowiedz się więcej

Eksperci NCBR zapraszają na spotkanie 1 października we Wrocławiu 1 października we Wrocławskim Parku Technologicznym odbędzie się spotkanie dla przedsiębiorców i naukowców z regionu o tym jak skutecznie aplikować o dofinansowanie

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!

Zostaw odpowiedź