Kiedy nie można spać –  zaburzenia snu i sposoby walki z bezsennością

Kiedy nie można spać – zaburzenia snu i sposoby walki z bezsennością

Zaburzenia snu zwykle są powiązane z chorobą. Gdy pojawia się choroba, pogarsza się sen. Gdy poprawia się sen, często ustępuje choroba. Jak więc dbać o sen?

Zaburzenia snu mogą przybierać różną postać. Mogą to być problemy z zasypianiem lub częste wybudzanie się w środku nocy, niespokojny sen, czy zbyt wczesne budzenie się. Zaburzenia mogą trwać dowolnie długo. Biorąc po uwagę czas objęty bezsennością, mówimy o bezsenności przygodnej, krótkotrwałej lub przewlekłej.

Czując stopniową utratę energii, znużenie i rozdrażnienie, które pojawiają się po źle przespanej nocy, zastanawiamy się, czy to już czas, by skonsultować nasz stan z lekarzem, czy może problemy same znikną… Zaburzenia snu trzeba i warto leczyć. Warto przywrócić zdrowy sen, gdyż to on w dużej mierze odpowiada za zdrowie całego organizmu.

Czym są zaburzenia snu?

Zaburzenia snu są przeciwieństwem zdrowego snu. Ten zaś można dość dokładnie zdefiniować. Mogłoby się wydawać, że zdrowy sen to pojęcie abstrakcyjne lub kwestia subiektywnej oceny. W dużej mierze tak jest, wszak jeden z wyznaczników zdrowego snu to nasze samopoczucie i przypływ energii po nocnym wypoczynku. Stopień odnowy sił oceniamy według własnej miary.

Istnieją jednak takie parametry snu, które pozwalają obiektywnie określić, czy mamy do czynienia z bezsennością, czy też nie. Jedną z cech zdrowego snu jest krótki czas zasypiania (nie dłuższy niż 30 – 45 minut). Kolejnym aspektem, na który warto zwrócić uwagę jest wybudzanie się w trakcie snu na czas dłuższy niż 30 minut łącznie.

Pewnym miernikiem zdrowego snu jest też jego długość. Przyjmuje się, że sen nie powinien być krótszy niż 6 godzin. Nie jest to jednak dogmat. Osoby o mniejszym zapotrzebowaniu na sen nie muszą trzymać się kurczowo tych ustaleń.

Najistotniejsze jest samopoczucie po nocy oraz zyskana podczas snu ilość energii.

Co można zrobić, by lepiej spać?

Niezależnie od tego, czy wspiera nas lekarz lub terapeuta, czy dbamy o swój sen samodzielnie powinniśmy trzymać się pewnych zasad, m.in.:

  • chodzić spać o stałych porach,
  • na 3 godziny przed pójściem spać nie jeść kalorycznych posiłków,
  • ograniczyć spożywanie mocnej herbaty, kawy zawierającej kofeinę oraz alkoholu,
  • wietrzyć sypialnię przed snem,
  • utrzymywać optymalną temperaturę i wilgotność w pomieszczeniu (temp. ok. 18oC oraz wilgotność na poziomie 40% – 60%),
  • w miarę możliwości unikać w porze wieczornej pobudzających sytuacji i rozwiązywania problematycznych spraw,
  • przy ciągłym napięciu nerwowym zadbać o odprężenie, np. za pomocą kołdry sensorycznej (jej opis można znaleźć na stronie https://senso-rex.com/pl/14-koldry-obciazeniowe.
  • zadbać o spokojną atmosferę przed zaśnięciem, np. posłuchać muzyki relaksacyjnej, poczytać książkę, medytować, itp.
  • ograniczyć dopływ hałasu i światła do sypialni.

Kiedy zaburzenia snu powinny skłonić do wizyty u lekarza?

Bezsenność diagnozowana jest w momencie, w którym dysfunkcja ta obniża jakość życia, pogarsza samopoczucie i zmniejsza efektywność podejmowanych codziennie działań. Zwykle bezsenność wymagająca konsultacji z lekarzem to taka, która oprócz powodowania znużenia i apatii ma dodatkowe cechy, tzn. trwa ponad miesiąc i powtarza się ok. 3 i więcej razy w tygodniu.

Jeśli jednak bezsenność trwa krócej, ale nie można sobie z nią samodzielnie poradzić, a sytuacja pogarsza się zamiast poprawiać, warto odwiedzić lekarza wcześniej, bowiem często wysiłki podejmowane przez cierpiącego, np. długie drzemki w ciągu dnia, czy kładzenie się do łóżka zbyt wcześnie dają efekt odwrotny od zamierzone, potęgując problem.

 

Źródło:  https://senso-rex.com/pl/

Previous Policjanci rozbili zorganizowaną grupę przestępczą zajmującą się wyłudzaniem pieniędzy – 9 osób zatrzymanych, a straty to, co najmniej 10 mln złotych
Next Spotkanie służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo i porządek publiczny na wodach i terenach przywodnych województwa dolnośląskiego

Może to Ci się spodoba

Life&Style 0 Comments

Jakie oświetlenie wybrać do sypialni, pokoju dziennego i domowego biura

Wybór prawidłowego oświetlenia do domu czy mieszkania to jedna z ważniejszych rzeczy w aranżacji wnętrz. To nie tylko kwestia estetyki, ale także komfortu codziennego użytkowania i zdrowia. Jaki rodzaj światła

Life&Style 0 Comments

Tawerna Kapitańska – restauracja Vikingów w Ścinawie

Tawerna Kapitańska, położona przy Marinie Oława w Ścinawie nad Odrą śmiało mogłaby być elementem scenografii jakiegoś filmu o tematyce marynistycznej. Choć z zewnątrz wygląda niepozornie, to gdy się wejdzie do

Life&Style 0 Comments

1/3 Polaków nie podejmuje żadnej aktywności fizycznej

Polacy w wieku produkcyjnym stronią od aktywności fizycznej – wynika z raportu „Aktywność sportowa Polaków” opublikowanego przez TNS. 20 proc. osób w przedziale wiekowym 25–29 lat w ogóle nie uprawia sportu, a najgorzej sytuacja przedstawia się

0 Comments

Brak komentarzy!

You can be first to comment this post!